Måndag, Tisdag, Onsdag
Här kommer en liten uppdatering om de senaste dagarna:
 
Måndag: På måndagar har vi ganska långa dagar, men endast två lektioner och en föreläsning. Tyvärr ligger alla dessa på olika ställen i stan och därför måste vi förflytta oss mellan alla lektioner/föreläsningar. Vi hade vår första anatomi lektion i anatomicum och då gick vi igenom ryggraden. Det var roligt, läraren var inte så bra på engelska vilket var ett litet minus då jag vid flera tillfällen inte förstod var hon sa, men hon var väldigt snäll vilket var positivt! På eftermiddagen hade vi första hjälpen lektion på ett av sjukhusen, det var en av de bästa lektionerna vi har haft hittills! Läraren var en student som läste sin sista termin till läkare på RSU och hon var jätteduktig på att berätta och förklara vilket gjorde lektionen jättebra! Föreläsningen vi hade var extremt dålig. Det var information om biblioteket i 90 minuter, då menar jag inte hur vi lånar böcker och vilka böcker vi behöver utan historien bakom biblioteken i Riga, bibliotekets mål och så vidare, inget roligt alls!
 
 
Tisdag: Igår var det "kemi-dag", det vill säga vi började med en föreläsning i kemi och på eftermiddagen hade vi en lektion i kemi. Däremellan hade vi en lektion i lettiska då vi gick igenom vad kroppens delar heter på lettiska. Inte den roligaste dagen på veckan då jag inte tycker kemin är så rolig och lettiskan är svår!
 
Idag: Idag har vi haft vår längsta dag, klockan 8.15 började första föreläsningen vilket var Mental health. Mycket bra föreläsning som var extremt intressant och rolig! Direkt därpå hade vi föreläsning i fysik, eller snarare statistik. Det var inte roligt. Efter det hade vi föreläsning i molekulär biologi och genetik. Vilket är intressant men går i raketfart och det är extremt mycket att lära sig! Efter detta hade vi lunch och sedan 15.45 började vi en lektion i fysik, vi gick igenom derivata. Inget nytt för min del, skönt! Klockan 18 var vi klara med föreläsningar/lektioner för dagen så då gick några från vår klass och åt mat på en hamburgeria, det var väldigt goda hamburgare! Efter att passerat mataffären på vägen hem kunde jag sedan ta mig en välförtjänt dusch och nu varvar jag ner lite innan jag ska sova.
 
Igår köpte jag flash cards som jag kan plugga med, jag hoppas verkligen att jag får användning av dem! 
Sandra

Hej, undrade bara vad dina flashcards heter och vart du köpte dem ifrån. Hur tor del av anatomin omfattar de? :)

Svar: Hej hej! Jag köpte mina flashcards i början av terminen på universitetet, de sålde lite olika böcker och andra småsaker under den första veckan. De heter "anatomy flash cards, anatomy on the go" som är baserad på "Atlas of anatomy". Jag har inte använt dem så mycket men tycker ändå att de innehåller mycket information! :)
Ztarlighters

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress