Ibland går det inte som man vill...
Idag har jag en liten sådan där halvdumrolig historia att berätta, ungefär i samma stil som när jag köpte bikarbonat istället för bakpulver och bakade kladdkaka på det, eller köpte sill i tron om att det var typ tork. Sådana där dumheter som blir lite roliga och som jag råkat ut för en del sedan jag kom hit till Riga. 
 
 
Till denna händelsen hör att jag märkte att något inte stod rätt till redan i mitten av Mars när jag började kolla mailen lite oftare, tittade i skräpposten för att se att mailet jag väntade på inte hamnat fel och jag kollade postlådan (vilket hade hänt kanske två gånger innan..). Allt detta gjorde jag för jag visste att räkningen till hyran på lägenheten brukar dyka upp i början/mitten av månaden (när jag säger brukar, så menar jag de två tidigare månaderna vi bott här och därmed fått räkningen). I slutet av Mars månad hade räkningen ännu inte dykt upp, hur trevligt det än vore för min ekonomi att inte betala en månads hyra så kändes det inte riktigt rätt, så jag mailade vår hyresvärd och frågade. Och jag fick inget svar. Däremot fick jag en räkning på två månaders hyra i början av förra veckan, alltså för både Mars och April i samma räkning. 
 
 
Inte så mycket till historia kanske, men det är nu allt drar igång på riktigt! Vi hade nämligen 4 dagar på oss att betala hyran, vilket inte hade varit ett problem om jag inte hade behövt flytta pengar från mitt svenska konto till det lettiska vilket tar ett par dagar. Sista dagen då hyran skulle betalas hade pengarna flyttats över och jag ska betala. Av någon anledning går det inte.. Efter många "vad är det som är fel" och "jag testar en gång till, jag kanske gör fel" inser jag att jag har en spärr på hur mycket pengar jag får föra över per överföring. Jag ringer min kontaktperson på (den lettiska) banken och önskar öka min spärr och får som svar att det är mycket möjligt, men jag måste skicka ett meddelande till dem på baknen via internett banken, annars kan de inte göra detta. Jag skickar iväg ett meddelande och banken ringer efter en stund för att berätta att min spärr är höjd. Han säger också att jag har en spärr på hur mycket jag får föra över per månad som ligger precis på gränsen till att vara för låg (för att betala två hyror+utilities+internet) och undrar om jag vill höja den. Jo men det vill jag nog, för säkerhetsskull tänker jag, "då måste du logga in på internet banken och skriva ett meddelande till oss därifrån..." samma procedur som förra gången, jag skriver mitt meddelande och väntar en stund. Med ungefär en timma till deadline sätter jag mig för att äntligen betala hyran. Det fungerar inte!
 
 
Jag slänger fort som attan iväg ett meddelande på internettbanken (jag har nu lärt mig nu att det är så jag borde göra, inte ringa för då måste jag ändå skicka ett meddelande) och efter 5-10 minuter ringer telefonen, igen. Det visar sig vara så att jag har en tredje spärr som står för hur mycket pengar jag får överföra per överföring, såklart var den för låg. Ännu en gång loggar jag in på internetbanken, skickar iväg ett meddelande om att öka denna tredje spärren, väntar en stund och sedan - äntligen, kunde jag betala hyran! I tid!
 
Det tog mig alltså jag vet inte hur många försök att göra betalningen, minst fyra meddelanden till banken och jag tror det var tre samtal inom cirka 30 minuter med min kontaktperson där, innan jag tillslut fick iväg betalningen. Detta tog upp halva min dag, förhoppningsvis ska det inte hända igen. Jag har fått reda på från hyresvärden att vi i framtiden kommer få en räkningen månad, vilket känns lite bättre med tanke på hur mycket problem detta ställde till det för mig! Nu ska jag titta på ett avnitt Greys anatomy innan jag slocknar helt efter en mycket intensiv pluggdag. 
Anonym

Jag undrar om inte bankmannen också lärde sig något av detta 😉 tur det löste sig!
/mamma

P-Å.O.(morfar)

Hej!
Ojojodå vilken jädrans cirkus för att bli av med pengar. Tre säkerhetslimit, ja minsann det känns tryggt o säkert men krångligt. Är det så här bara för att det handlar om transaktioner över landsgränserna? När man så att säga gör överföring till sig själv, så brukar det ju va som allra enklast, inte ens bank-ID behövs. Blev Du ilsken eller bara skraj när tiden gick o inga pengar flyttade på sig. Varför fick Du inte hyresavin i god tid och varför blev det till slut två månadshyror på en avi? Är det kanske hyresvärden som har dålig koll på sig. Ett råd är Ni är uppe på tårna det datum som hyresavin brukar komma och kommer det ingen så kontakta hyresvärden direkt. Nog om detta, kan berätta att våren har bromsat in lite i Småland men det hindrade inte mej från att plantera en magnoliabuske/träd. Jag fick den i födelsedagspresent utav Marita, det blir ett jättetjusigt träd/buske som blommar med stora rosavita blommor april-juni. Den kan bli upp till tre-fyra meter hög, troligen två-tre här i denna växtzonen. Jag får bädda in den varje natt som det är risk för frost, den avskyr kyla lika mycket som jag. Nu får jag sluta för magen kurrar o vill ha frukost. Ha de bra, vi hörs. kram morfar

Svar: Jag har ett lettiskt konto, så spärrarna finns för alla som har samma bank som jag, tror jag. Om pengarna inte hade flyttats över hade vi bara fått ringa och berätta för hyresvärden, det hade nog inte varit något stötte problem :) vilken trevlig present, jag får titta på den när jag är hemma i sommar! :D kram!
Ztarlighters

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress