Första februari tvåtusenfemton
 
Idag har jag införskaffat två nya block, båda under 10 kr styck! Den ena är randigt och det andra rutigt, förhoppningsvis får jag användning av dem båda mycket snart. I morgon har vi bara en lektion, mitt på dagen, lite mjukstart är det ändå. Innan dess ska jag köpa mig en labbrock och efter lektionen måste vi hem för då kommer killen som ska laga våra lås till toalett dörrarna. Det blir fjärde gången på mindre än en vecka som han är här för att laga låsen. Sist han var här råkade han stänga in sig själv på badrummet och kunde inte komma ut, varken jag eller Sara märkte något. Det slutade med att han efter några minuter lyckades ta sig ut själv, stackarn! 
 
Till något helt annat, idag när vi var påväg över gatan efter att vi handlat höll jag på att bli rånad. Inte så roligt! För att ta sig över just den gatan vi skulle passera måste man gå genom en tunnel under gatan (så egentligen gick vi alltså inte "över gatan" utan "under gatan"...), när vi gick upp för trappan påväg ut ur tunneln märkte jag hur min väska öppnade sig. Vilket den inte kan göra av sig själv, lite panikartat börjar jag kolla mig runt och ser tre tjejer bakom mig, där den ena tjejen står extremt nära mig. Just då uppfattade jag inte vad som hände och tittade mig bara förvirrat runt på dem, innan jag förstod att den närmsta tjejen försökte ta något ur min väska. Som tur väl var gick tjejerna iväg och jag hade alla mina saker kvar i väskan! Men det var obehagligt, jag är glad över att jag är så försiktig och höll handen emot väskan, annars hade jag inte märkt att den öppnade sig. Hoppas det är första och sista ficktjuven jag stöter på här i Riga (och någon annan stans)!
P-Å.O.(morfar)

Hej Erica!
Ficktjyvar o annat slödder får Du nog räkna med ibland. Undvik tunnlarna om det går, undvik väskor om det går, stoppa alla förnödenheter i fickor nära kroppen o måste väskan med, häng den då på magen. Håll alltid koll bakåt så man har en uppfattning om vad som finns där(det gör jag när vi är utrikes eller i storstäder). Om nån kommer för nära, stick då iväg som en iller, åt hö. eller vä. eller rakt fram. Ha ej några smycken som syns, det lockar fram djävulen i vissa människor. Sånt här skit är väldigt obehagligt men med små medel går det att värja sig ganska bra. Nog om detta, nu är skolan igång o det känns väl bra. Jag kollade på kartan var Ni bor o det ligger ju centralt som bara den. Är spårvagn ett alternativ att åka till skolan med? Vad jag kunde se på kartan så finns det många jvg-spår intill RSU.
kramar från morfar

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress