72 h in Paris//Paris del 3
Sista (hela) dagen i Paris, denna dagen hade vi två saker på schemat: Musée d'Orsay och shopping!
 
Precis som när vi var på Louvren hängde vi på låset och var utanför Musée d´Orsay innan öppning för att slippa köa allt för länge. Tur nog åkte vi lite tidigare än vad vi "var tvungna" för att hinna dit innan öppning, tåget vi skulle åka sista biten stannade inte på den stationen vi åkt till (tror det var på grund av arbete på banan). Istället för 2 byten, som vi skulle haft, blev det totalt 5 byten! Vi var ändå framme innan öppning, hej tidspessimister!
 
Det både jag och Kajsa var mest intresserade av att se var Vincent van Goghs målningar, så vi gick dit direkt när vi kom in. Målningarna var så fina och det var så häftigt att se dem på riktigt! Den största anledningen till att jag riktigt vet vem van Gogh är - är tack vare ett Doctor Who avsnitt där han är med. Efter det avsnittet har jag alltid tyckt att hans målningar är väldigt fina!
 
Denna lilla byn var riktigt häftig! Det är en miniatyr by, med glas som man går över. Jag blev nästan lite höjdrädd för det kändes så verkligt att stå på glaset!
 
Självklart tittade vi också på Claude Monets målningar. Den översta tycker jag är jättefin (så fin att det faktiskt är min bakgrundsbild på min dator), jag köpte den på ett vykort så att jag kan hänga upp den på min vägg i Riga.
 
Såhär kan man se ut när man tittar på tavlor!
 
Vid lunchtid gick vi till en restaurang utanför museet. Jag hade redan ätit en macka inne på museet så jag beställde in en pommes (att dela med Kajsa) samt efterrättspannkakor med socker på. Och Kajsa knaprade på en sallad.
 
Sedan blev det shopping! Jag ville så gärna köpa med mig macarons från Laduree och vi hittade den av deras affärer som har choklad-inriktning. Jag köpte en förpackning med 6 macarons (som jag valde själv med hjälp av en som arbetade där) och Kajsa köpte 2 paket med mörk choklad. Sedan vandrade vi vidare till forever 21 för att köpa lite kläder, sedan åt vi glass på Berthillon och avslutade dagen med att testa äta sniglar. Det var inte min favorit!! Huvudrätten, bestående av entrecote med potatisgratäng och bearnaisesås var mycket godare!
 
Dagen därpå åkte vi till flygplatsen direkt på morgonen och sedan vidare hem till Sverige!
 
--> Här finns Paris vloggen
--> Här finns Paris del 1
--> Här finns Paris del 2
P-Å.O.(morfar)

Hejsan!
Herregud va mycket Ni hann med i Paris, berömda museer o röda rummet o SNIGLAR. Det måste varit en lyckad tripp.
kram morfar

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress