72 h in Paris//Paris del 2
Dag 2 på min och Kajsas resa i Paris: Vi hade två saker planerat, först ett besök på Louvren för att framförallt titta på Mona Lisa och Venus, men vi hann se lite annat fint också. Sedan hade vi förbokat biljetter till Eiffeltornet, vi åkte hela vägen upp!
 
Dessa två bilder visar precis det första vi såg av museet, och Kajsa skuttade av glädje! Sedan fick vi stå i kö en liten stund innan vi faktiskt fick komma in. Vi var där ungefär 20 minuter innan öppning och var nog inne ungefär 20 minuter efter att det öppnat.
 
Vi nästan sprang förbi "Nike" för att få se Mona Lisa innan det kom allt för mycket folk dit.
 
Och vi fick se Mona Lisa på nära håll! Längst fram till och med! Det var inte alls mycket människor där så vi kunde lugnt titta och ta våra bilder. När vi var påväg ifrån rummet där Mona Lisa finns var det nästan dubbelt så mycket människor som när vi gick in. Det var tur att vi började med att gå dit.
 
Sedan strosade vi runt, tittade på vad vi tyckte var fint, tog bilder på oss själva i speglar och styrde långsamt kursen mot Venus.
 
Efter att tittat på Venus var vi ganska hungriga, vi åt lunch på Louvrens restaurang och vilade benen lite innan vi begav oss vidare mot nästa destination: Eiffeltornet.
 
Jag upplevde Eiffeltornet mycket större än vad jag trodde det var (från bilder). Vi hade köpt biljetter innan, med hiss, hela vägen upp. Det gjorde att vi inte behövde stå i kö i början för att komma in i första hissen, eller för att köpa biljetterna. Men väl uppe fick man köa som alla andra för att komma in i hissen vidare till toppen och sedan hissarna som gick neråt. 
 
Utsikten var väldigt häftig, det såg ut som att byggnaderna var byggda så tätt att det var svårt att förstå att det fanns vägar imellan! Det var coolt att se, men jag tror inte det är något jag vill göra om. Vi köade nog i 3 timmar totalt, det blåste så kallt och vi frös så mycket!
 
Här har jag på mig full mundering i kön för att komma upp till tredje våningen. De lite för stora solglasögenen har jag mer eller mindre alltid på mig under sommarhalvåret då jag har så känsliga ögon. Aledningen till att de är för stora, jag har för litet huvud och hittar inga som passar!
 
Efter besöket på Eiffeltornet var vi så trötta att vi åkte raka vägen till hotellet. Där tog vi varsin varmdusch och beställde pizza med leverans till dörren och rörde oss inte från sängen förrens morgonen dagen efter.
 
--> Här finns 72h in paris//Paris del 1
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress