Termin 3 - sammanfattning
Precis som jag gjorde för ett år sedan kommer här är en sammanfattning av den gångna terminen, i detta fall - termin 3!
 
Februari:
Termin 3 innebar nya ämnen som genetik, fysiologi och microbiologi. Såhär efteråt kan jag säga att genetiken var någon av de mindre bra kurserna jag haft hitills, inte för genetiken i sig som ämne - helt ärligt tycker jag det är ganska intressant. Utan på grund av upplägget på kursen! Fysiologin var jag lite rädd för och visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig innan vi började med kursen, men det är nog ett av mina favoritämnen såhär långt och till skillnad mot genetiken så har vi en toppenlärare som jag verkligen hoppas vi får behålla nästa termin. Microbiologin är också en av kurserna jag tyckt bäst om såhär långt, dock mycket att memorera! Terminen drog med andra ord igång med ordentlig fart! Vi började också med veckoprov, vilket vi inte haft tidigare, och vi fortsatte med ämnen från tidigare termin som anatomi och histologi. 
 
I slutet av februari åkte jag till Köpenhamn för att gå på Halseys koncert med Kajsa, vi hade en toppen helg och koncerten var också riktigt bra!
 
Mars:
I mars månad bloggade jag ingenting, vilket visar på hur upptagen jag var av att plugga. Vad jag minns så hade vi  påsklov under i mars månad, då var jag hemma och förberedde mig inför kommande och första för terminen colloq period som innebar 5 (om jag inte minns fel) colloq på några veckor samtidigt som vi hade inlämningar varje vecka i fysiologi samt veckotest i fysiologi och micro.
 
April:
 
Den första colloq perioden fortsatte i början av april, samtidigt åkte jag på en ordentlig förkydlning och försökte plugga micro med 39 graders feber. Inga glada minnen, mår dåligt av bara jag tänker på hur jag låg där halvt sovande i sängen med olika bilder av medium som jag försökte memorera! Som tur väl var hade jag pluggat bra till veckoproven och klarade tentan bra! Någonstans i mitten av april började jag räkna ner till sommarlovet som kändes evigheter iväg, inte så mycket i tid utan mer allt som skulle göras på den tiden som var kvar (Det var 69 dagar till sommarlov den 23 april).
 
Maj:
Även i Maj månad hann jag inte skriva något här. Första colloq perioden avslutades i början av Maj, sedan hade vi två veckor utan tentor. Dessa två veckor var däremot fyllda av omprov av veckotest som lagts lite åt sidan då colloq (tentorna) prioriterades! I maj hade vi genetik colloq nummer 2 (av 3), vilket var skriftligt istället för multipel choise som det brukar vara. Detta fick vi reda på 3 dagar innan provet, vilket var extremt stressigt men det gick ju bra ändå. Jag tycker verkligen inte det är rätt att ändra upplägget på en tenta tre dagar innan den ska skrivas!
 
Juni:
 
Juni, den mest stressiga perioden (pluggrelaterat och kanske även någonsin) jag någonsin haft! Hela colloq period två trycktes ihop på 2-3 veckor, vilket innebar colloq efter colloq med bara dagar mellan. Direkt efter colloq perioden var slut började examperiod! Jag hade exam i anatomi, histologi, lettiska (vilket låg utanför examperiod) och genetik på en vecka. Efter mitt sista exam blev det snabb packning och flytt till ny lägenhet, allt gick i ett! Allt gick i ett från dag ett av termin 3 fram till dagen jag satte mig på flyget hem till Sverige! 
 
Min slutsats av allt detta: Jag är så glad över att denna termin är över, aldrig mer igen! Jag är också extremt glad över att allt faktiskt gått så bra och jag klarade mig utan massor med omprov. Nu njuter jag av sommarlov och hoppas på en lite lugnare termin 4!
 
P-Å.O.(morfar)

Hej Erica!
Ojojoj nu har den gamle gubben blivit slö på huvudet, här drösar det in nya inlägg som ej fått nån kommentar men NU minsann.............
Filmen som innehöll Ullaredstrippen tar ju priset, att köra bil med fordonet halvfullt av stollar kan inte va lätt. Kul att se Dina studiekompisar, ett härligt gäng som säkert ger vänner för livet. Din sammanfattning av terminen som gått ger en beskrivning av hur tuff termin 3 varit men som Du genomfört med bravur. Om några år tror jag Du kommer att se tillbaka och komma ihåg de roliga stunderna, jag tror man kan jämföra lite med att göra militärtjänst, där var man trött o skitig o hungrig samtidigt som man gjorde nåt ganska meningslöst men efter ett tag så kom man ihåg allt roligt o alla tokiga kompisar.
Ha de bra vi hörs.
kram morfar

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress