Termin 1
På fredagsmorgon satte jag mig på spårvagnen till anatomicum för att göra mitt anatomiexam, lika nervös som vanligt inför ett prov i anatomi. Jag hade noll och ingen koll på vart jag skulle ta vägen när jag väl var där, så jag följde strömmen av nervösa letter och några internationella studenter från terminer över mig (förstod på en gång att de också hade exam) till ett klassrum där det stod "exam" på dörren. Efter lite väntan fick vi tillslut komma in, jag gjorde examet och allt gick bra! Lättad kunde jag då åka hem till lägenheten och förbereda mig inför hemresa till Sverige och sommarlov!! Nu två dygn sitter jag i min säng i Sverige, har tillbringat dagen ute i solen med en bok i handen och avlutat dagen med årets första grill (för mig), underbart! 
 
Med andra ord är jag alltså färdig med första terminen! Tänkte därför att en sammanfattning av terminen, framförallt i bilder, vore ett bra avslut av terminen: 
På första bilden är väskan färdigpackad och redo inför flytt den 20 Januari, då mötte jag upp Sara (rumskompis) i finland och vi flög tillsammans ner till (ett snöigt) Riga. Vi skaffade oss en lägenhet på ett par dagar, på bild nr.2 fikar vi efter att skrivit på papperna.
 
Ett par dagar efter att papperna var påskrivna flyttade vi in, på den övre bilden till vänster hade jag slängt på underläggen jag hade med mig från Sverige och köpte i Thailand ;) Våra lektioner satte igång på riktigt, vi hade anatomi och började gå igenom ryggraden (vilket jag fick som en av mina frågor på examet) och jag pluggade med mina nyköpta flashcards. På bilden till vänster har vi (framifrån) Eliza, jag, Sara, Kari och längst bak Martin (= my riga family <33) redo för kemilektion.
 
Veckorna passerade och det började bli lite ljusare om dagarna och en kväll fick jag en timma över och tecknade lite.
 
Sedan blev det påsklov och jag åkte till Sverige i nästan två veckor! Bara några veckor efter påsklovet kom lillasyster Kajsa på besök, vilket var jätteroligt och mysigt!
 
Nu blir det ett litet hopp fram i tiden, nämligen till när pinglan på bilden till vänster fyllde år, vi åt på Fridays och hade det trevligt! I samma veva började jag plugga på musklerna i anatomin, vilket jag tycker är väldigt mycket roligare än benen och lederna (som vi gjorde innan musklerna).
 
För några veckor sedan fick jag besök igen, denna gången av Kajsa (igen) och mamma. Vi åt god mat, bland annat på Vina studija (maten på bilden) vilket var det godate jag ätit på länge! Jag fick mig en bukett blommor inann de åkte och jag fortsatte mitt pluggande, gjorde colloquium i anatomi och kemi och exam i cellbiologi, kemi och anatomi. 
 
Nu har jag många veckor av ledighet framför mig med många roligheter inbokade, redan på tisdag ska jag på one direction konserten här i göteborg! Såklart ska jag jobba några veckor (vilket jag ser fram emot, lite omväxling mot plugget), träffa kompisarna, åka till mallorca. Jag vill läsa böcker (började på papertowns igår och läste klart den idag, väldigt bra, gillade inte slutet allt för mycket bara..), lyssna på poddar, vara ute, fota mer och bara njuta! 
P-Å.O.(morfar)

Hej!
Vilken trevlig sammanfattning av Ditt första fantastiska halvår i Riga. Njut nu av ledighet, grillad mat o gamla kompisar. Kan tänka mig att Göteborg kommer att göras osäkert nån dag eller två också, även Småland bör väl få en släng av sleven.
Ha det bra kram morfar

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress