Kap verde del två
Här kommer del två och dag 6 från resan till Kap verde!

Dag 6: Vi utflyckade runt ön Sal (som vi var och bodde på). En utflyckt till de "stora" turist attraktionerna innebar i sin tur bilande runt hela ön. Detta tog, hör och häpna, hela 6 timmar! Alltså inte så lång tid. För att få ett hum av storleken kan jag berätta att det tog ungefär 15 minuter från flygplatsen som låg på övre halvan av ön till vårt hotell som låg längst ner på ön. Så under dessa 6 timmar hann vi med en hel del! Vi började med att åka till stranden som syns på bilden över, det var jätteblåsigt men ååh så fint!

Sedan stannade vi och tittade på bomullsbuskar (heter det så..?). Den övre bilden är självaste busken med fina gula blommor och på den undre bilden syns bomull.

Sedan åkte vi vidare och tittade på vattnet där man, om man har tur, kan se både valar, hajar och delfiner. Vi såg inget av det. Man kunde också se ett berg som såg ut som ett lejon, därav namner lejonberget. Fick tyvärr ingen bra bild på berget därför blir det bara en bild på det fina vattnet i olika nyanser av blått (vilket jag nog tycker är finare än berget!).

Här har vi en gammal sak i trä som förr i tiden framställde salt, om jag förstod det hela rätt...

...Och en hamn brevid.

Sedan åkte vi vidare till där de nuförtiden framställer salt. I en av dessa "poolarna" kunde man bada, det var så salt att man flöt (som i döda havet) vilket var superhäftigt och roligt!

Vi tog oss efter badandet (helt saltiga) vidare till öknen för att se hägringar. När man satte sig ner på huk kunde man långt bort se ett hus (lite till höger i bilden) och kanske också föreställa sig vatten samt, med mycket bra fantasi som vår guide sa, djur.

Vi avslutade vår tripp vid "the eye", en gruva med vatten i marken där solen lyser ner och bildar ett blått öga i vattnet. Detta "ögat" syns till höger i bilden. I och med att vi var där i December lös solen så att ögat bildades långt till höger och därför kunde man inte se det så jättetydligt. Men lite kunde vi se iallafall och det var häftigt!

Bredvid gruvan satt denna skylten, vi hade alla ganska roligt åt att de översatt "do not pass" till "slösa inte"! Det fanns ett naturligt vattenhål en bit bredvid "the eye" där man kunde bada, vilket Kajsa gjorde. Därefter åkte vi igenom huvudstaden och sedan tillbaka mot hotellet igen.

Vi åkte också förbi Shark bay, där man kan vada ut i vattnet för att befinna sig i vattnet tillsammans med hajar. Tyvärr var det inga hajar där när vi var där, så därför åkte vi bara förbi. Nästa gång kommer resterande dagar av resan!

Per-Åke Olsson

Fantastiska bilder, rucklet tar nog priset vad gäller renoveringsbehov.